فقط ، درست آزمایشگاه استفاده فروشنده

فقط ، درست: آزمایشگاه استفاده فروشنده طبیعی حرارت آشنایی آزمایش تشخیص عسل طبیعی از مصنوعی

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف ندارد

    معاون اسبق وزیر نفت اعتقاد است احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف و تجدید نظر ندارد یعنی اگر حکمی صادر شد، فقط باید اجرایی شود و کسی نمی تواند به جز موارد بسیار

    احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف ندارد

    احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف ندارد

    عبارات مهم : ایران

    معاون اسبق وزیر نفت اعتقاد است احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف و تجدید نظر ندارد یعنی اگر حکمی صادر شد، فقط باید اجرایی شود و کسی نمی تواند به جز موارد بسیار خاص و خاص تقاضای تجدیدنظر بدهد.

    به گزارش ایرنا ؛طرح شکایت کشور عزیزمان ایران از آمریکا به دیوان دادگستری بین المللی مباحث جدیدی را در فضای رسانه ای کشور ایجاد کرده است؛اینکه آیا کشور عزیزمان ایران به عهدنامه مودت کشور عزیزمان ایران وآمریکا (1955 )استناد کرده هست، عنوان احراز صلاحیت دیوان، برخورد احتمالی آمریکا با این دعوای حقوقی سوالاتی است که با «سید مهدی حسینی» صورت آشنا شده است در حوزه انرژی در میان گذاشتیم.

    معاون اسبق وزیر نفت در امور بین الملل تجربه های زیادی در دعاوی بین المللی و حقوق نفت دارد. حسینی را بنیانگذار قراردادهای «بیع متقابل» می شناسند. وی در آخرین مسوولیت خود، ریاست کمیته بازبینی قراردادهای نفتی در دولت نخست روحانی را بر عهده داشت. تلاش های وی در این کمیته به تدوین قراردادهای تازه نفتی کشور عزیزمان ایران (Iran Petroleum Contracts) منجر شد.

    احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف ندارد

    ** چرایی استناد به عهدنامه مودت

    معاون اسبق وزیر نفت در امور بین الملل در گفت و گو با ایرنا در مورد شکایت از آمریکا و علت استناد به عهدنامه مودت کشور عزیزمان ایران و آمریکا گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام این پرسش ایجاد شد که آیا کشور عزیزمان ایران می تواند از این اقدام آمریکا به نهادی شکایت کند یا نه. مطالعات نشان می دهد که ما می توانیم از اقدام یکجانبه آمریکا به دیوان دادگستری لاهه شکایت کنیم و در عهدنامه مودت زمینه و فضای طرح شکایت از این اقدام وجود دارد.

    معاون اسبق وزیر نفت اعتقاد است احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف و تجدید نظر ندارد یعنی اگر حکمی صادر شد، فقط باید اجرایی شود و کسی نمی تواند به جز موارد بسیار

    وی ادامه داد: سال 1335 عهدنامه مودت بین کشور عزیزمان ایران و آمریکا منعقد شد.این عهدنامه هنوز پابرجا و برقرار است و اتفاقا هر دو کشور در برخوردهایشان به آن استناد کرده اند. آمریکایی ها در جریان گروگان گیری، ما هم در جریان حمله آمریکا به سکوهای نفتی به آن استناد کرده ایم. در واقع در بسیاری از لوایحی که طرفین در دیوان دادگستری داده اند جهت حمایت از مواضع حقوقی خود به این عهدنامه استناد کرده اند.

    حسینی با اشاره به فضای حاکم بر این عهدنامه اظهار داشت: در این عهدنامه فضای بسیار مثبتی در ارتباط با مردم آن کشور، با روابط تجاری و مالی و ارزی شاهد هستیم به طوری که هیچ کدام از دو طرف حق ندارند در این زمینه ها کوچکترین مضیقه ای را جهت هم اعمال کنند.

    وی ادامه داد: بر اساس این عهدنامه حتی در جاهایی مثل واردات کالا اگر به دلایل پرسشها بهداشتی محدودیت هایی اعمال می شود نباید این محدودیت ها طوری باشد که از هر کشور دیگری که قرار بود این کار را بکنند ضرر بیشتری داشته باشد و اگر چنین چیزی باشد باید غرامت داده شود.

    احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف ندارد

    کارشناس حوزه انرژی اضافه کرد: بحث انتقال پولی، مالی، همکاری های بانکی، اقامت افراد و اشخاص دو کشور که الان جهت ما محدودیت هایی گذاشته اند کاملا آزاد هست. علاوه بر این تشکیل شرکت های دو طرف در آن کشورها، شرکت آن کشور تلقی می شود و تمام معاملاتی که با آن شرکت ها انجام می شود باید عین شرکت آمریکایی و یا ایرانی با آن برخورد شود.

    معاون اسبق وزیر نفت با بیان اینکه نماینده های طرفین در این عهدنامه که سالها پیش امضا شد در بالاترین سطح مقامات اجرایی هستند اظهار داشت: بنابراین عهدنامه ای با این شاخصه ها ، عهدنامه هنوز معتبر است و بسیاری از رفتارهای آمریکایی ها طی چند وقت اخیر می تواند نقض صریح این عهدنامه باشد و ما می توانیم به آن استناد کنیم.

    معاون اسبق وزیر نفت اعتقاد است احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف و تجدید نظر ندارد یعنی اگر حکمی صادر شد، فقط باید اجرایی شود و کسی نمی تواند به جز موارد بسیار

    ** احراز صلاحیت دیوان

    وی با اذعان به پیچیدگی عنوان صلاحیت دیوان اظهار داشت: معمولا در هر دعوای حقوقی نخستین کاری که طرفی که از آن شکایت شده است می کند اعتراض به صلاحیت دیوان است و دیوان باید صلاحیت خود را احراز کند و قطعا آمریکایی ها هم چنین کاری را می کنند.

    احکام دیوان دادگستری لاهه استیناف ندارد

    حسینی ادامه داد: اساسنامه دیوان دادگستری لاهه که جزء لاینفک منشور ملل متحد است گفته است «دیوان نسبت به کلیه اموری که طرفین دعوا ارجاع می کنند پیگیری می کند». بنابراین اینکه گفته می شود ما یکطرفه به قاضی رفتیم واگرآمریکا نیاید صلاحیت آن احراز نمی شود اینگونه نیست.

    معاون اسبق وزیر نفت یادآورشد: بند 36 منشور که در آن عنوان صلاحیت دیوان مطرح هست، می گوید:«دیوان بین المللی نسبت به کلیه اموری که طرفین دعوا به آن رجوع می کنند وهمچنین نسبت به موارد خاصی که به موجب منشور ملل متحد یا به موجب عهدنامه ها و قراردادهای جاری آینده نگری شده است هست، صلاحیت دارد» و ما می توانیم به این بند دوم استناد کنیم.

    کارشناس پرسشها انرژی اضافه کرد: علاوه بر این کنوانسیون 1969 وین ناظر بر اجرای صحیح و درست عهدنامه ها و قراردادهایی است که بین دولت ها برقرار می شود. البته ما و آمریکا عضو کنوانسیون وین نیستیم ولی هر دو کشور کنوانسیون را امضا کرده اند و شرکت ملل هم مسئول اجرای این کنوانسیون است که ناظر بر روابط کشورها و عهدنامه ها است و ما می توانیم به آن مراجعه کنیم.

    وی اظهار داشت: بند 65 کنوانسیون وین در مورد خروج کشورها از عهدنامه ها می گوید اگر کشوری از یک عهدنامه خارج شود – یعنی اتفاقی که جهت آمریکا افتاده – چه شیوه نامه ای را انجام دهد؛ بر اساس این بند ابتدا باید با ذکر دلایل به طرف برابر یا طرف های برابر اخطار کتبی بدهد که ما این را از آمریکا نمی بینیم. در مرحله بعد سه ماه وقت بدهد که طرف برابر پیگیری کند اگر قبول کردند که هیچ ولی اگر قبول نکردند یعنی طرف معترض وجود دارد که در اینجا 1+4 طرف های معترض هستند. ضمن اینکه باید سه ماه هم وقت می داد این اتفاق هم نیفتاده است.

    حسینی یادآورشد: در بخش دیگر این بند گفته اگر اعتراضی وجود داشته باشد ماده 33 منشور ملل متحد حاکم است و آن بندی است که روش برطرف اختلافات همچون مذاکره، میانجیگری و یا پیگیری قضایی را مطرح می کند.

    معاون اسبق وزیر نفت اضافه کرد: ماده 66 کنوانسیون وین که دنباله 65 است صریحا می گوید که طرف معترض می تواند به دیوان دادگستری لاهه شکایت کند.بنابراین به موجب این ماده و ماده 36 اساسنامه دیوان ما می توانیم از آمریکا شکایت کنیم و صلاحیت دیوان به این موجب این مواد احراز خواهد شد.

    این کارشناس پرسشها انرژی اضافه کرد: علاوه بر این گفته شده است که طرف معترض می تواند به دیوان دادگستری لاهه یا به دبیرکل شرکت ملل شکایت کند و گزینش جهت طرف برابر گذاشته است.

    به گفته حسینی توصیه بسیار مهم دیگر این است که ماده 72 کنوانسیون می گوید حتی اگر در صورتی که یک طرف از معاهده ای خارج شد حق ندارد به اقداماتی دست بزند که آن کارها موجب شود که اگر قرار بود دوباره معاهده برگردد، اینها مانع شود. بنابراین برگرداندن تحریم ها صریحا یک بحث منع شده است در کنوانسیون است.

    ** برجام معاهده است

    وی در بخش دیگری از سخنان خود برجام را یک معاهده خواند و گفت: بند الف کنوانسیون در تعریف معاهده می گوید:«معاهده عبارت است از یک توافق بین المللی که بین کشورها به صورت کتبی منعقد شده است و مشمول حقوق بین المللی باشد، صرف نظر از عنوان خاص آن و اعم از اینکه در سند واحد یا در دو یا چند سند مرتبط به هم منعکس شده است باشد».

    معاون پیشین وزیر نفت ادامه داد: پنج کشور برجام را توافق کردند و در برجام آینده نگری شده است است که شورای امنیت شرکت ملل به آن پیگیری کند و تحریم های کشور عزیزمان ایران را به موجب برجام برمی گرداند که این اتفاق افتاده هست. بنابراین برجام یک معاهده است می شود با به رسمیت شناختن برجام به عنوان معاهده ای که به وسیله دولت آمریکا نقض می شود به دیوان شکایت کرد.

    کارشناس پرسشها انرژی با اشاره به تعهدات طرفهای برجام گفت: هنگامی که وارد بحث تعهدات کشورهای دیگر 1+5 می شویم می بینیم همه مشکلاتی که امروز ما راجع به آن صحبت می کنیم آنجا آورده شده است است.

    حسینی اضافه کرد: بر اساس برجام تحریم ها، به وسیله سایر اعضا باید به سرعت و همزمان برطرف شود یا باید روابط بانکی، پولی، اعتباری انتقال پول به سرعت و همزمان صورت گیرد.علاوه بر این باید مساله تحریم سرمایه گذاری در بخش های متفاوت و مهم تر از همه در بخش های نفت و انرژی کشور عزیزمان ایران برطرف می شد.

    به گفته این کارشناس حوزه انرژی یکی از شاهکارهایی که ما خیلی به آن دقت نکردیم، و روی آن تبلیغ هم نکردیم این است که در برجام یکسری دستورالعمل جهت اروپا و یکسری دستورالعمل خاص جهت آمریکا نوشته شده است است.

    وی افزود: در برجام آمریکا موظف شده است تمام تحریم ها را بردارد و توصیه شاهکار این است که آمریکا متعهد شده است است که در بخش های نفت و گاز کشور عزیزمان ایران سرمایه گذاری کند.سرمایه گذاری در نفت و گاز یعنی با برجام تحریم ایسا که سال 1996 به نام داماتو برقرار شد و هر سال هم تمدیدش می کنند کنار گذاشته شده است هست. بنابراین معلوم نیست آمریکا به چه استنادی ایسا را تمدید می کند و خود این می تواند یکی از نکات نقض قراردادها باشد.

    حسینی گفت:در بحث ایسا گفته بود هیچ کس حق ندارد زیاد از 20 میلیون دلار در صنایع نفتی و انرژی کشور عزیزمان ایران سرمایه گذاری کند، ولی در برجام با صراحت گفته شده است است آمریکا به طور خاص در صنعت نفت کشور عزیزمان ایران سرمایه گذاری کند.یا بحث خرید نفت، فراورده های نفتی و پتروشیمی و جلوگیری نکردن از صادرات نفت کشور عزیزمان ایران در برجام دیده شده است و اینها چیزی نیست که از قلم افتاده باشد.

    وی با بیان اینکه برجام در وقت مدیر جمهور سابق هم درست اجرا نشد،اظهار داشت: شرکت ها و بانک های شخصی اروپایی هر لحظه دلواپس بودند که به وسیله آمریکا مورد جریمه قرار نگیرند خصوصا آنها که سرمایه های سنگینی درآمریکا دارند وآمریکا این تهدیدها را هیچ وقت برنداشته است.

    ** احکام دیوان استیناف ندارد

    معاون اسبق وزیر نفت در امور بین الملل در پاسخ به این پرسش که اگر آمریکا صلاحیت دیوان را نپذیرد چه تبعاتی جهت او خواهد داشت،گفت: تمامی اعضای شرکت ملل براساس منشور ملل متحد امضاکنندگان اساسنامه دیوان دادگستری لاهه هستند بنابراین همه متعهد به اساسنامه و مفاد آن هستند.

    حسینی افزود: توصیه دیگر اینکه همه اعضا موظفند که احکام صادره از دیوان را اجرایی کنند و این احکام استیناف و تجدید نظر ندارند یعنی اگر حکمی صادر شد فقط باید اجرایی شود و کسی نمی تواند به جز موارد بسیار خاص و خاص تقاضای تجدیدنظر بدهد.

    این کارشناس پرسشها انرژی اضافه کرد: این روزها می بینیم که آمریکا به اصطلاح خارج از خط حرکت می کند مثل خیلی از کارهای دیگر که مدیر جمهوری آمریکا انجام می دهد می تواند این را هم نقض می کند و پای پرسشها آن هم بنشیند چون رای دیوان در نهایت جهت شورای امنیت می رود.اما یک صورت هم این است که مباحث را اجرایی کند.

    وی با بیان اینکه آینده نگری واکنش‌ها آمریکا خیلی سخت است در عین حال گفت: با توجه به اینکه عواقب آنچه که ترامپ انجام می دهد می تواند بسیار تلخ باشد؛ خود آمریکایی ها هم شاید چنین چیزی را نخواهند وممکن است به حکم دیوان تن بدهند این اقدام جهت مردم آمریکا هم توجیه خواهد داشت توجیه هم خواهد داشت.

    ** باید سریعتر شکایت می کردیم

    حسینی خاطرنشان کرد: در قبال تندروی هایی که آمریکا در فضای سیاسی دنیا کرده ، ما با آن سرعت و شدت و به صورت برابر این حرکت ها را انجام ندادیم اعتقاد دارم ای کاش شکایت به دیوان سریعتر انجام می شد.

    به گفته معاون اسبق وزیر نفت در امور بین الملل اگر ما بلافاصله بعد از خروج آمریکا از برجام اقدام می کردیم و فضای اقتصادی – سیاسی دنیا را در برابر در یک برخورد برابر قرار می دادیم در این صورت قطعا فضای وحشت و وحشتی که بخش شخصی اروپایی که این روزها از آمریکا دارد ایجاد نمی شد و وقت و جراتی ایجاد می شد که بایستند.الان هم با شکایت ما این اتفاق می افتد.

    وی خاطرنشان کرد: نخستین تحریمی که آمریکایی ها روی نفت کشور عزیزمان ایران اعمال کردند قانون داماتو بود که آمریکا می توانست هر شرکت اروپایی و آسیایی را تنبیه کند.در همان وقت ما حدود 20 قرارداد با شرکت های اروپایی و آسیایی امضا کردیم بدون اینکه جریمه ای در کار باشد.آن موقع ما از اختلاف منافع بین کشورهای اروپایی و شرکت های نفتی اروپایی و آسیایی با آمریکا حداکثر استفاده را کردیم.

    حسینی ادامه داد:البته فضای امروز با آن فضا متفاوت و سخت تر است ولی امروز اتحادیه اروپا طرفدار برجام است و در جریان برجام هم به وسیله آمریکا به شدت تحقیر شده است است.اینها نکاتی است که ما باید به آنها تکیه کنیم.

    به گفته معاون سابق وزیر نفت حتی در مورد شکایت به دیوان باید با اعضای 1+4 صحبت کنیم که آمریکا به توافقی که 13 سال و 4 ماه روی آن کار کرده ایم لطمه می زند در واقع ما باید سربازگیری کنیم و حداکثر کارهای دیپلماتیک و تبلیغاتی در سطح بین المللی انجام دهیم.

    این کارشناس پرسشها انرژی همچنین راجع به نامه مدیر دیوان به وزیر خارجه آمریکا و اینکه آیا این نامه می تواند در دفاع از حقوق تجاری کشور عزیزمان ایران تاثیرگذار باشد گفت: نامه ای که مدیر دیوان به آمریکا نوشت نخستین میوه خوب حرکت کشور عزیزمان ایران بود.ماده 72 کنوانسیون می گوید اگر کشوری از معاهده ای بیرون رفت نباید کاری کند که نشود آن را درست کرد. قطعا دیگرانی که فکر می کردند اتفاقی نمی افتد و آمریکا ترکتازانه جلو می آید می بینند که اقدام کشور عزیزمان ایران نتیجه می دهد.

    ** امیدوارم پیگیری دیوان طول نکشد

    وی همچنین راجع به احتمال اطاله دادرسی در دیوان و اینکه پیگیری به این پرونده ممکن است سال ها طول بکشد هم گفت:من امیدوارم این قدرها طول نکشد و دیوان هر چه سریعتر به نتیجه برسد آیا که قضایا پیچیدگی خاصی ندارد.

    وی با بیان اینکه احکام در کنوانسیون روشن است اظهار داشت:اگر شکایت هم نمی کردیم این اتفاقات می افتاد ولی هنگامی که طرح دعوا را داریم این احتمال را می دهیم که اگر تحریم ها بخواهد شروع شود ملاحظه نامه مدیر دیوان و احتمال پیگیری هم در محاسبات آمریکایی ها مد نظر قرار می گیرد.

    معاون سابق وزیر نفت در عین حال گفت: قطعا حقوقدان های آمریکایی حالا که پرسشها حقوقی پیش آمده به خوبی پرسشها را باز خواهند کرد که چه کار کنند ما هم باید بدانیم کار بکنیم.

    ** به جای ترساندن اروپا راه حل نشان دهیم

    حسینی یادآورشد: هنگامی که می گوییم اتحادیه اروپا می خواهد در قضیه برجام بایستد ما به جای ترساندن اتحادیه اروپا می توانیم راه حل هم نشان بدهیم و به نظر من راه حل های خوبی هم وجود دارد.اتحادیه اروپا گفته است می خواهد تجارت با کشور عزیزمان ایران را در چارچوب معاهده انجام دهد چون هنگامی که می گوید پایبند است باید این پایبندی را ادامه دهد.

    وی ادامه داد: دولت های اروپایی به دنبال ادامه برجام هستند ولی بخش شخصی که سرمایه هایی در آمریکا دارند ملاحظاتی دارند ممکن است زور دولت هم به آنها نرسد که بگوید باید حتما این کار را بکنید.

    این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا می تواند بطور خاص موسسات مالی خاص ای که در آمریکا سرمایه ندارند جهت ارتباطات اقتصادی، مالی و پولی با ما بدون اینکه به دلار کاری داشته باشد اقدام کند یا حتی چنین موسسات را در اروپا ایجاد کند.

    وی افزود: علاوه بر این کشورهای اروپایی می توانند شرکت هایی ایجاد کنند که کارشان خرید نفت کشور عزیزمان ایران باشد و هیچ سرمایه ای در آمریکا نداشته باشد که دلواپس جرایم آمریکا باشند.اینها کار مشکل نیست که با ما فعالیت مالی انجام دهند و هم هویت اروپا نسبت به تحقیری که ششده اصلاح پیدا می کند و هم بخش شخصی اروپا هنگامی که ببیند امکاناتی وجود دارد که می تواند کار کند و رقابتی هم ایجاد می شود.

    واژه های کلیدی: ایران | آمریکا | ایرانی | آمریکایی | از اینکه در | اخبار سیاسی و اجتماعی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار